02:06:00

Dlaczego języki wyznaczają człowiekowi granice jego świata ➫ o korzyściach płynących z nauki języków obcych.


Odkąd pamiętam inspirowały mnie osoby, które biegle potrafiły posługiwać się językiem innym niż mój ojczysty, czyli polski. Zawsze z zazdrością słuchałam tych, którym nie był obcy akcent i język innej kultury. Poza tym, że bardzo mi się to podobało i imponowało to nie czułam większej potrzeby, ażeby brać z takich osób przykład. I chyba dopiero teraz dostrzegam ten błąd czy raczej nieświadomość odnośnie korzyści płynących z nauki języków. Tym postem rozpoczynam małą, bo zaledwie trzy częściową serię odnośnie nauki języków obcych.
Z nauką gwary danego środowiska jest jak z nauką właściwie czegokolwiek - nie pójdzie Nam to sprawnie i przyjemnie jeśli nie będziemy wiedzieli dlaczego właściwie chcemy to robić. Wydaje mi się, że największą motywacją do tego będzie świadomość korzyści, które z tego płyną. I dzisiaj właśnie na tym chciałabym się skupić.

DLACZEGO WARTO UCZYĆ SIĘ JĘZYKÓW OBCYCH?

Komfortowe podróżowanie - nie mam w tym doświadczenia, ale jestem prawie pewna, że podróżowanie bez znajomości języka, choćby w stopniu komunikatywnym, nie będzie w 100% przyjemnością. Problemy pojawią się czy to z zameldowaniem się w hotelu czy spytaniem kogoś o drogę. Poza tym niekomfortowe dla mnie byłoby uczucie jak ktoś obok mnie rozmawia albo coś do mnie mówi w obcym języku a ja nie potrafię w żaden sposób mu odpowiedzieć czy pomóc. Już nie wspominam o sytuacjach drastycznych, gdzie w razie przykrego wypadku czy choroby komunikacja z lekarzami i personelem innych urzędów jest znacznie utrudniona. Natomiast kiedy zna się język, nawet ten najbardziej uniwersalny czyli angielski, to bez problemu złożymy zamówienie w restauracji, spytamy o drogę, przeczytamy prasę czy po prostu odpowiemy na te najbardziej podstawowe pytania. 

Brak barier komunikacyjnych i nowe znajomości - jakiś rok temu założyłam sobie konto na portalu instagram i szczerze mówiąc nie spodziewałam się, że aplikacja ta jest aż tak międzynarodowa. Znajomość języków jest tu nie tyle przydatna co czasem nawet niezbędna, żeby móc coś sprawnie przeczytać. Wiele inspirujących mnie osób przekazuje informacje właśnie w obcych językach, więc nie da się ukryć, że wchodzenie za każdym razem na translator google to niezbyt komfortowe rozwiązanie. Dzięki znajomości języków nawiązałam ciekawe współprace z zagranicznymi firmami i poznałam mnóstwo ciekawych osób żyjących w innych kulturach. 

Większe szanse zatrudnienia i wyższe zarobki - nie da się ukryć, ale gdy chcemy wspinać się po szczeblach kariery to bez znajomości języka są nikłe szanse na powodzenie. Bądźmy szczerzy, w Polsce jest całkiem spore zapotrzebowanie pracowników, ale trzeba brać pod uwagę fakt, że jako kraj 'otwarty' na Naszym rynku jest coraz więcej firm zagranicznych. Ja z kolei doświadczyłam sytuacji odwrotnej. Bardzo chciałam w okresie wakacyjnym wyjechać do pracy do Niemiec, bo nie ukrywam, że zarobki tam (bez wykształcenia) potrafią być kilka razy większe niż u Nas w Polsce. Niestety, zablokował mnie brak znajomości niemieckiego. To znaczy blokował mnie psychicznie, bo praca byłaby raczej fizyczna, ale spanikowałabym pewnie gdyby ktoś się mnie o coś zapytał a ja nie wiedziałabym o co mu chodzi. 

Znajomość kultury i możliwość poznawania oryginalnych wersji dzieł - każdy kraj ma własne tradycje, piękną historię i czasem dziwaczne obyczaje, ale największym bogactwem każdego kraju jest właśnie jego język, bo to On odzwierciedla tak naprawdę wszystko. Każdy kraj też ma swój własny dorobek, czy to w postaci filmów czy książek, a największe doznania nie przynosi, wbrew pozorom, wersja z lektorem czy tłumaczenie.

Inwestycja w siebie - nie da się ukryć, że znajomość języków obcych znacznie podwyższa Nasz tzw.status społeczny. To, że znamy jakiś język, czy też kilka, kategoryzuje Nas poniekąd jako osoby wykształcone. Ponadto poprawia pracę i pamięć Naszego mózgu, co wpływa na to że łatwiej i szybciej przyswajamy inne informacje. Języki obce otwierają Nas na świat i ludzi. Znajomość ich poprawia Naszą pewność siebie i wzmaga zainteresowanie nie tylko czubkiem własnego nosa.


Nie zaniedbujmy zatem tej pięknej możliwości i przystępności wszelakich pomocy 
dydaktycznych,które mają Nam pomóc opanować obcą mowę. Nie wymaga to aż takiego ogromu pracy jakby się na pierwszy rzut oka wydawało. Wymaga jednego: systematyczności, ale o tym już w kolejnym wpisie. Dzisiaj dowiedziałeś się dlaczego warto poświęcić swój cenny czas na naukę języków obcych. W skrócie: dlatego, że otwiera ona okno na świat, a właściwie kilka okien. W następnym wpisie przedstawię Ci swoją opinię na temat tego, jakim konkretnym językom warto się przyjrzeć, które warto znać. Mam nadzieję, że seria ta się spodoba a przede wszystkim, że zasieje taką ciekawość i fascynację tym, co jest Nam obce.

Asia.

2 komentarze:

  1. Ja też podziwiam osoby, które potrafią biegle posługiwać się kilkoma językami, super sprawa :)

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Neoabiturientka , Blogger