02:09:00

5 najlepszych bajek Disneya,które powstały w XX wieku!


Nie ważne czy ma się 10 czy 20 lat - bajki Disneya zna chyba każdy! To one pozwalają Nam na powrót do dzieciństwa i nie rzadko są pierwszym wspomnieniem z niego. Mimo iż mam 21 lat to uwielbiam do nich wracać. Nawet sama z siebie często włączam laptopa i oglądam jakąś z tych pozycji. Ostatnio usiadłam i sporządziłam listę wszystkich, według mnie, najpiękniejszych, najbardziej wartościowych i dopracowanych bajek Disneya. Spośród tego grona wybrałam 10. Podzieliłam je według daty premiery na te które powstały przed i po roku 2000. Dzisiaj przedstawię Wam top 5 bajek, które najbardziej skradły moje serce i zostały wyprodukowane w XX wieku.

Czym kierowałam się przy wyborze? Nie do końca chodziło mi o to, żeby te bajki były nie wiadomo jak nagradzane, zbierały owacje na stojąco. Kierowałam się przy wyborze po prostu sercem. Przedstawię tu te pozycje, które mnie osobiście poruszyły, które są bliskie mojej naturze i usposobieniu. Nie dla każdego będą one ciekawe, choć mam nadzieję, że każdy odnajdzie w nich coś dla siebie. Brałam pod uwagę wartości, jakie reprezentuje dana bajka oraz całą oprawę i szatę muzyczną.


1. ,,Piękna i Bestia" (1991)


Mój faworyt. Bajka, która pokazuje, że bycie innym oznacza bycie wyjątkowym. Bella jest przykładem osoby, która znajduje się ponad społeczeństwem i trzyma się tego stanowiska. Różni się od ludzi, którzy Ją otaczają. Ma inne wartości i zupełnie inne spojrzenie na świat. Nie dostosowuje się do panujących reguł. Nade wszystko ceni mądrość i miłość, która stanowi dla niej wnętrze, a nie tylko puste, kolorowe opakowanie. Bestia z kolei jest przykładem zmiany, jaka może zajść w człowieku. Udowadnia, że to, co jest brzydkie na zewnątrz może być piękne w środku.

Moja ulubiona piosenka z tej bajki: Piękna i Bestia


2. ,,Król Lew" (1994)



Czy jest ktoś, kto nie uronił łzy podczas oglądania tej bajki? Doceniam ją za prawdziwość. Za ukazanie, że w życiu czasem jesteśmy bezsilni jak Simba, który został wygnany przez rzekomo nieumyślne spowodowanie śmierci swojego ojca, Króla Lwiej Ziemi. Pozycja uczy Nas z jednej strony słynnego powiedzenia HAKUNA MATATA, które głosi że nie należy się martwić a z drugiej strony pokazuje zachowanie i życie Simby, który przez wiele lat męczy się z poczuciem winy, jak się później okazuje - zupełnie nieuzasadnionym. Nie da się ukryć, że na pierwszy plan również jest wysunięta kwestia samego honoru Simby, który nie pozwala Mu wrócić na Lwią Ziemię i kwestia przyjaźni jaka narodziła się między Nim i Nalą oraz Timonem i Pumbą. Bajka też pokazuje krąg życia całej przyrody. To, jak ona działa. Pięknie ujął to Mufasa, ojciec Simby, mówiąc że: ,,lwy zjadają antylopy, ale kiedy lwy umrą to na ich ciałach wyrośnie trawa, którą potem będą żywiły się inne zwierzęta". Taki jest porządek życia.

Moja ulubiona piosenka z tej bajki: Król Lew


3. ,,Pocahontas'' (1995)


Jednym zdaniem: umiejętność cieszenia się prostotą życia. Od głównej bohaterki powinniśmy się przede wszystkim nauczyć słuchać - siebie i tego co Nas otacza. Czasem najprostsze rozwiązania są najlepsze. Pocahontas jest jednością z rwącą rzeką, z porywistym wiatrem, z zachodzących słońcem czy z zwierzyną. Zna swoje miejsce na świecie. Nie rozumie kategoryzowania ludzi, które nie jest obce nowo przybyłym kolonizatorom. Poznała smak miłości i to właśnie z tej bajki pochodzą sławne słowa: ''wolę umrzeć niż żyć sto lat nie znając Ciebie".

Moja ulubiona piosenka z tej bajki: Pocahontas

4. ,,Mała Syrenka" (1989)



Arielka, jako córka władcy mórz i oceanów znajduje się na uprzywilejowanej pozycji w swoim świecie, jednak udowadnia, że pomimo posiadania wszystkiego nie potrafi zaznać szczęścia bez miłości, dla której jest w stanie poświęcić wszystko. Arielka ukazuje też, że marzenia same się nie spełniają, je trzeba spełniać samemu. Jej jedynym marzeniem było odrzucić ogon i wejść do świata ludzi. Zdesperowana, powierzyła swoje życie wiedźmie Urszuli, która wykorzystując bezbronną syrenkę wspięła się dzięki temu na szczyt władzy. Poruszyła mnie również postawa ojca Arielki, dla którego korona nie znaczyła nic przy życiu córki. We współczesnym świecie wiele dzieci uważa, że nic nie znaczą dla swoich rodziców, a Ci z kolei na miejscu króla Trytona postąpiliby dokładnie tak samo. On też był surowym ojcem dla swojej córki, jednak jedyne czego chciał to Jej dobra. Postawa Urszuli uczy z kolei, że zachłanność, podstęp i oszustwo nie popłacają i nie prowadzą do niczego dobrego, a nawet jeśli - to to dobro jest tylko chwilowe, bo prędzej czy później karma wraca.


Moja ulubiona piosenka z tej bajki: Mała Syrenka


5. ,,Aladyn" (1992)


Kolejne cudo Disneya. Najważniejsza w życiu jest szczerość i uczciwość wobec siebie i innych. To właśnie doceniła Jasmina. Wątek romantyczny jak zwykle chwyta za serce. Owiany jest magią i tajemnicą, a przede wszystkim morałem, że prawdziwa miłość zawsze wygrywa. O nią zawsze warto walczyć. To czy ktoś urodził się synem piekarza, murarza czy Cesarza nie warunkuje tego jaką jest osobą. To On sam kształtuje opinię o sobie. Warto sobie o tym we współczesnym życiu przypomnieć. 


Moja ulubiona piosenka z tej bajki: Aladyn


Bella i Bestia, Simba i Nala, Pocahontas i John, Ariel i Eryk oraz Aladyn i Jasmina - każda ta para pokazuje, że o miłość warto walczyć. Uczą Nas wartości przyjaźni, która jest wystawiana na różne próby. Zmagali się z różnego rodzaju przeciwnościami, jednak każdą przeszkodę udało się pokonać. Te bajki rozgrywają się na różnych płaszczyznach, w różnych okolicznościach i światach, lecz gdyby się im tak przyjrzeć to moralność jest dokładnie taka sama.

Miło było wrócić do tego i znów poczuć się małym dzieckiem, nawet w wieku 21 lat! Polecam wszystkim taką mała, dwugodzinną ucieczkę od problemów i rzeczywistości. Bajki często otwierają oczy i upraszczają niektóre decyzje i niejasności. Oczywiście to był mój subiektywny wybór. Każdy z Nas na pewno znajdzie coś dla siebie od Disneya. Wierzę w to mocno. A jakie są Wasze ulubione bajki z dzieciństwa?

Asia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2016 Neoabiturientka , Blogger